Oct 20, 2012

berakhir sudah trimester pertama

at 2:30 PM
Assalamualaikum!

lama x menjengah...broadband buat hal..xdpt nk online x dpt nk buat new post..

Alhamdulillah, sekarang ni dah masuk 2nd trimester..13minggu..kejap rs mcm cepatnye ms berlalu, kejap rs mcm eh lambatnye baby membesar haha... biasalah perasaan bercampur baur...

sekarang rasa mual and nak muntah2 tu dah hilang alhamdulillah, cumanya pening macam makin menjadi2... pastu angin sangat la banyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak. xreti nak sendawa pulak tu. kentut pun taknak..haiyoooo jadi x selesa la seharian. kadang2 bangun pagi je sakit dalam perut gara2 angin.....xreti nak buat cmne...


xsangka dah abes sudah 1st trimester.. sesetengah orang cakap akan hilanglah segala mual dan yang seangkatan dengannya yang berlaku masa 1st trimester.. tp depends jugak. setiap orang lain2, malah setiap kandungan seseorang pun lain2..

cepatnye baby membesar....sukenyeeeeeeeeeee....

1bulan
Terdapat bebola sel - yang kini bergelar embrio - sedang membesar dalam uterus dan ia telah mencapai saiz sebesar biji kuaci. 



2bulan

embrio sekarang bergelar fetus, yang bermakna 'zuriat'. Uterus meregang untuk memuatkan penghuni baru ini, yang sekarang berukuran sekitar 0.6 inci / 1.6 sentimeter.



3bulan..
Muka bayi lebih mirip rupa manusia, walaupun panjangnya dari mercu kepala ke punggung hanya sekitar 2 inci / 5.5 sentimeter dan beratnya kurang sedikit dari setengah auns / 14 gram.
dan sekarang baby berusia 3bulan 1minggu = 13minggu.

Sekarang panjang fetus hampir 3 inci / 7 hingga 8 sentimeter dari mercu kepala ke punggung dan beratnya hampir satu auns / 23 gram 


Semoga bayi mama sihat2 selalu...membesar dengan sihat nanti jumpa mama dan papa ok!
 

STEP BY STEP~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea