Feb 23, 2013

TAK MAU MINUM..UHUK~

at 11:41 AM
Assalamualaikum~

Alkesah, hari selasa pergi Klinik kesihatan . macam biasalah untuk pemeriksaan perut. Disebabkan dah masuk minggu ke 31, maka dah start 2minggu sekali la appointment.

Tapi pemeriksaan kali ni sangat2 lah puas hati dari segi masa menunggu. Mungkin sebab aku bergaduh dan bertekak ngan doctor last appointment, atau memang hari tu x de orang sangat agaknya.

Sampai klinik kul 745, dapat nombor 42. Pukul 9 panggil untuk timbang berat. Punya la risau kan takut berat x naik, maka pulun la aku bfast kuih 3 ketul, air mineral 700ml abes aku telan. Yela sejak kandungan 5 bulan lagi berat aku naik sikit sangat2. sepatutnya naik 2kg sebulan aku naik 0.3 ngan 0.9kg je. Maunye aku x pulun kan.

Tapi masa timbang kena pandang belakang pulak. Xsempat nak tengok berapa berat. Saspen betul menunggu. Then bila tiba time nak check BP tu, mau x terbeliak mata aku tengok berat snirik. Selepas 2minggu 5hari, berat aku bertambah 2.5kg. sepatutnya 2kg sebulan, aku ni taram terus 2minggu hahahaha.

Terus teringat pasal air gula! Yabakunai?? Tu la selama ni duk x puas hati sangat, bila baca blog orang lain, semua kena minum air gula. Aku pulak duk tertanya2, kenapa la semua orang kena minum.aku xkena2 pun lagi. Sekali haaaaaaaaa SUDAH ADA SEBAB UNTUK AKU MINUM AIR GULA.

Lepas dah amek darah utk check hemoglobin dlm darah, check urine maka seterusnya pemeriksaan perut le pulok.dalam kol 930 cmtu dah masuk jumpa nurse. Sesi mendebarkan. Dupdapdupdap.

“Berat awak banyak naik ni. Kena minum air gula ek”
“tu la, naik mendadak sangat”
“average kenaikan berat ketika mengandung ialah 12-14kg, risiko baby obesity”
“hmmm..ok. sebab last 2 months berat saya x naik sangat. Naik o.3 n 0.9kg je per month”

 Nurse berfikiran sebentar lalu bertanya kepada nurse y kat depan

“Akak, macam mana ni ek. nak minum air gula ke nak observe je dulu”
“sebab last month xnaik sangat kan, overall kenaikan berat awak x byk sgt.so observe la dulu”

YEAY!!!! ß dalam hati je la tapinya haha

So sekarang ni kena jaga sikit makan tapi xtau kat mana nak tolak makanan yang x diingini. Aku skang pun makan memang 3kali sehari tu je. Xde coffee berak pagi ngan petang ke. Aku bfast, lunch n dinner sahaja. Xkan la nak skip makan kan. Cuma try kurangkan portion nasik, pastu mkn buah2 xnak bg kebuluran haha

Tau pun takut nak kena minum air gula kan. nanti arini nak pegri beli penimbang siap2. kena mengawal pertambahan berat ni supaya aku xperlu minum air gula hahahahaha. Bila baca kt blog pengalaman org minum air gula seram la jugak.

Tapi kalau berat banyak jugak naik, memang kena minum jugak la kan untuk kebaikan baby hewhewhew.

Oh baby, jangan gemok2 tau hihi

You may notice your baby isn't moving around as much. Don't worry; she's just running out of space in your uterus. As long as you can feel her squirming, you'll know she's just fine. Believe it or not, she still has plenty of growing to do. You can expect her to gain at least two more pounds / 900 grams before birth. 

Daisypath Anniversary tickers
 

STEP BY STEP~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea