Jun 21, 2013

hangatnye isu vaksin

at 11:00 PM
Assalamualaikum!

Masa tengah pregnant dulu, orang duk sibuk2 cakap pasal vaksin nih. Tapi aku macam endah x endah je, malas nak amek part sangat.

sampailah satu ketika, ada la seorang hamba Allah ni publish post pasal vaksin ni. So aku baca lah. Barulah isu ni masuk lam kepala otak kejap.

pastu, macam tiap2 hari pulak ternampak orang post pasal keburukan vaksin ni. Tak kurang jugak yang bantah balik.

aku? No komen lagi buat masa ini sebab ilmu x cukup, xde lagi fakta2 yang lekat dalam kepala otak yang boleh meyakinkan aku bahawasanya vaksin ni x elok atau elok.

tapi!

suatu hari masa tengah berpantang, aku tengok satu episod dalam Law and Order . Mmg favourite aku la cter2 mcm ni.

alkesahnye, mereka membicarakan seorang ibu yang tidak memberi vaksin kepada anaknya yang menyebabkan kematian kepada seorang kanak2 lain yang bermain di taman permainan, kerana terjangkit demam campak.

memang la di akhir cerita ibu yang tidak mengvaksinkan anaknya tidak bersalah kerana itu pilihan masing2 nak vaksin ke x.

tapi, pointnya di sini....

walau apa jua keputusanku nanti terhadap vaksin, aku x mahu berada di dalam mana2 situasi kes tersebut.

1.ibu yang menyebabkan jangkitan kepada anak orang lain, disebabkan anak tidak divaksin dan berjangkit kt anak orang lain.


2. Ibu yang kehilangan anak kerana berjangkit dgn kanak2 lain yang tidak divaksin.


ibu2 sekalian, apa2 pun keputusan, buatlah tindakan yang sewajarnya yang sepatutnya diambil sekiranya anda vaksin/ tak anak anda, supaya tidak akan memudaratkan sesiapa kelak.


Daisypath Anniversary tickers
 

STEP BY STEP~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea